تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا
می خواهیم خیلی ساده به بررسی تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا بپردازیم و تفکر کنیم و بکار بببریم دانش بدست آمده را در کارمان ، پس اگر بدنبال رشد پیج ،سایت ، تجارت و یا خدماتتان هستید حتما این مقاله را بخوانید در غیر این صورت برای مطالب دیگر ما وقت بگذارید .
مقدمه
جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان گذشه ، این تمام هدف هر کسی است که کالا یا خدماتی را در دفتر کار یا مغازه اش یا منزلش و یا در فضای مجازی از طریق سایت و یا سوشال مدیاها (اینستاگرام و ایتا و....) به مردم عرضه میکند . اگر به درک درستی از تفاوت بازاریابی محتوا با استراتژی محتوا برسیم و آن را در تولید محتوا و اجرای برنامه های کاریمان بکار ببندیم قطعا شغل یا فعالیت پر رونق و موفقی خواهیم داشت. اینکه بدانیم استراتژی محتوا چیست بازاریابی محتوا چیست مارا در برنامه ریزی برای رقابت با هم نوعانمان بسیار کمک میکند . اما این همه ماجرا نیست چرا که برای رشد و گسترش کار خود موارد متعددی را باید بیاموزید که زیر مجموعه استراتژی کسب و کار هستند . بطور مثال یکی از این موارد داشتن استراتژی برای بخشهای مختلف کار و همچنین روشهای معرفی محصولات و خدمات و انواع روشهای تولید محتوا برای کار شما است .
در این مقاله به دو عنصر مهم و کلیدی " استراتژی محتوا " و " بازاریابی محتوا" میپردازیم پنج دقیقه وقت بگذارید با هم در این مقاله به درک درستی از تفاوت این دو دست پیدا کنیم . منظور از محتوا همان تصاویر و فیلمها و متنهایی هست که جهت معرفی محصولات و یا خدمات در پلتفرمهای مختلف (وبسایت ، وبلاگ ، اینستاگرام ، تلگرام ، ایتا،بله و یا از طریق بیلبردها و تبلیغات تلوزیونی یا از طریق پیامک ) به مخاطبان ، برای جذب مشتری جدید و یا ، به مشتریان گذشته جهت حفظ آنها بکار می بریم . مشتری یا قبلا از شما خرید کرده یا قصد دارید فرد جدیدی را مشتری پرو پاقرص فروشگاه و محصولات خود کنید که این فرد جدید را مشتری بالقوه (کسانی که محصول یا خدمات شما مورد نیازشان هست اما یا شمارا هنوز نشناخته اند و یا میشناسند اما هنوز از شما خرید نکرده اند ) گویند .اگر فکر می کنید هدف از محتوا و تولید محتوا صرفا تبلیغات است بشدت در اشتباه هستید. تولید مکرر محتوا و حضور در پلتفرمهای مختلف و ارائه محصولات و معرفی کالا و خدمات به مخاطبان آن پلتفرم ضمن حفظ مشتریان احتمالی شما ، باعث جذب مشتریان جدید نیز میشود . تولید محتوای با کیفیت در دنیای بازاریابی دیجیتال در اغلب فعالین تجاری و خدماتی برای جذب مشتریان بالقوه بسیار حیاتی است. محتوای خوب در بستر پلتفرمهای دیجیتال (سایتها و اپلیکیشنهایی که تحت وب هستند ) به مشتریان بالقوه این امکان را می دهد تا به صورت ارگانیک شما را کشف کرده و با شما تعامل برقرار کنند. آن ها از طریق کالا و خدمات شما می توانند مشکلات و نیاز های خود را برطرف کنند و از طریق بازاریابی محتوایی که شما انجام میدهید با خدمات شما آشنا خواهند شد.محتوا صرفا برای اهداف تبلیغاتی ساخته نمیشود . ممکن است محتوا وسیله ای برای نشان دادن تخصص و آگاهی شما است. از این طریق شما می توانید در بین مخاطبان خود اعتماد ایجاد کرده و خود را به عنوان یک رهبر در حوزه ی کاریتان معرفی کنید.اگر می خواهید محتوای شما برای هر هدف تجاری مناسب باشد، باید با نوع و کیفیت محتوایی که تولید میکنید به طریقی ارزشی را به مخاطبان خود اضافه کنید. می توانید برای یک تولید محتوا حرفه ای از سایتهای مختلفی برای سفارش خدمات تولید محتوا آن ها استفاده کنید تا محتواهایی در راستای نیاز مخاطبان خود تولید کنید. برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال شما نیاز به داشتن استراتژی محتوا و همچنین بازاریابی محتوا در کنار یکدیگر هستید. استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا مکمل یکدیگر هستند، اما یکسان نیستند. این دو در واقع دو رویکرد متمایز (گرچه مرتبط) در بازاریابی دیجیتال هستند و هر یک در فروش آنلاین محصولات و خدمات نقش دارند. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که این دو چه تفاوت هایی دارند و چگونه می توانند به کار شما کمک کنند.
1) محتوا چیست؟
ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که اساساً محتوا چیست و به چه معناست. در واقع کلمه ی محتوا بسیار جامع است و برای مفاهیم مختلف استفاده می شود. اما در حوزه بازاریابی دیجیتال، محتوا چهار عنصر اصلی را در بر می گیرد:
اطلاعات – پیام شما چیست؟ می تواند سرگرم کننده، آموزنده و… باشد.
موضوع- محتوا قرار است به شما و خواننده کمک کند که چه کاری را انجام دهید؟ مخاطبان این محتوا چه کسانی هستند؟ چرا این محتوا منتشر می شود؟
انتشار – در چه کانالی محتوا را منتشر می کنید و این چگونه بر پیام کلی تأثیر می گذارد؟
فرم و نوع آن – آیا محتوای شما متن، صوت (پادکست)، تصویر و … است؟
در واقع محتوا اطلاعاتی است که مربوط به یک موضوع است و در یک کانال به افراد خاصی ارائه داده می شود، محتوا دارای یک فرم است و به شکل های مختلف به افراد منتقل می شود. بسیاری از تعاریف مربوط به محتوا بیش از حد بر روی اطلاعات متمرکز هستند و بقیه عناصر در آن ها وجود ندارند. اما این را باید در نظر داشت که این چهار عنصر به بهبود کیفیت محتوای شما کمک می کنند. به عنوان مثال، شما می توانید مراحل نصب وردپرس را در قالب یک محتوای متنی ایجاد کنید، اما گنجاندن تصاویر باعث واضح تر شدن آن می شود.
2) بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ چیست؟
در حالت کلی پروسه ی ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان، هدف بازاریابی محتوا است که معمولاً به صورت آنلاین انجام می شود و هدف آن جذب مشتریان جدید است. برای فهم بیشتر اینکه بازاریابی محتوا چیست باید بگوییم بازاریابی محتوا بیشتر بر اهداف بازاریابی دیجیتال متمرکز است. اصطلاح “بازاریابی محتوا” به طور خاص به فعالیت هایی اشاره دارد که در آن بازاریابان از کمپین های فعالانه برای دسترسی به بازدید کنندگان جدید استفاده می کنند. بازاریابی محتوا نحوه استفاده بازاریابان از تکنیک های مختلف برای جذب مخاطبان جدید است.
نحوه ایجاد بازاریابی محتوا برای وب سایت های کوچک را بخوانید.
و نمونه های بازاریابی محتوا را در گوگل سرچ کنید
در اینجا برخی از انواع اصلی محتوای دیجیتال مورد استفاده در یک کمپین بازاریابی محتوا آورده شده است:
الف: پست ها و مقالات وبلاگ
وبلاگ ها و پست های وبلاگ در قلب بازاریابی محتوا و تولید قرار دارند. محتوای وبلاگ با کیفیت که به پایگاه مشتری شما مربوط می شود و براساس سئو نوشته شده است، باعث می شود سایت (و محتوای) شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو “قابل کشف” باشد. جالب است بدانید که شرکت هایی که ماهانه بیش از 16 پست وبلاگ منتشر می کنند، تقریباً 4.5 برابر بیشتر از شرکت هایی که ماهانه صفر تا چهار پست منتشر می کنند، بازدید کننده دارند.
ب: رسانه های اجتماعی
اگر پست های وبلاگ قلب بازاریابی محتوا باشد، رسانه های اجتماعی سیستم گردش خون آن هستند! در حالی که تولید و جذب مشتری اغلب از طریق وبلاگ شما اتفاق می افتد، بازاریابی در شبکه های اجتماعی به عنوان تقویت کننده تلاش های شما پیشگام است. برای اینکه محتوای سایت شما به کمک موتورهای جستجو توسط کاربران مشاهده شود ، باید از کلمات کلیدی مرتبط و … استفاده کنید و به سوالات کاربر در مورد موضوع مورد نظر پاسخ دهید. یک استوری اینستاگرام یا یک پست فیس بوک کار،محصول ، خدمات ، استراتژی و حتی دیسیپلین و بینش شما را برجسته می کند و ترافیک بیشتری را به سایت و مقاله شما وارد می کند. در نهایت این موضوع به رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو کمک می کند و این روند همین گونه ادامه دارد.
ج: محتوای ویدیویی و پادکست ها
همانقدر که مقالات وبلاگ و پست های شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوا نقش دارند، فیلم ها و پادکست ها را نیز فراموش نکنید. محتوای ویدئویی و صوتی روش دیگری برای برقراری ارتباط با مشتریان و انتقال ارزش پیشنهادی برند شماست. قرار دادن یک فیلم در یک پست، میزان بازدید ارگانیک از نتایج جستجو را 157 درصد افزایش می دهد. جالب است بدانید که تنها 20 درصد از مردم متن را در یک صفحه می خوانند، اما 80٪ مردم یک فیلم را تماشا می کنند.
د: کتاب های الکترونیکی، راهنماها و وبینارها
در حالی که محتوای ذکر شده در بالا بازدیدکنندگان را به وب سایت شما وارد می کند، در برخی موارد شما به یک روش مشخص برای تبدیل این بازدید کنندگان به لید هایی نیاز دارید که در نهایت می توانند به سمت خرید محصولات و خدمات هدایت شوند. این جایی است که کتاب های الکترونیکی و… مفید خواهد بود. برخلاف پست های وبلاگ، فیلم ها یا پادکست هایی که مستقیماً از طریق سایت شما قابل دسترسی هستند، این نوع محتوا محتوایی هستند که افراد برای دسترسی به آن مجبور خواهند بود که آدرس ایمیل یا سایر اطلاعات خود را وارد کنند و شما از این طریق می توانید لیست ایمیل خود را گسترده تر کنید.
3) استراتژی محتوا چیست و چه کاری میکند استراتژی محتوا
استراتژی محتوا پایه و اساس بازاریابی محتوا است. در واقع بازاریابی محتوا بر اساس استراتژی محتوا ایجاد شده است. برای درک بهتر شما می توانید آن را به عنوان یک نقشه در نظر بگیرید. اگر بازاریابی محتوا سفری به سوی موفقیت برند است، استراتژی محتوا نقشه ای است که شما را به سمت اهدافتان هدایت می کند و مسیر را نشان می دهد.
محتوای با کیفیت به تنهایی یک کمپین موفق در بازاریابی محتوا ایجاد نمی کند. برای ارتباط با بازدید کنندگان و تبدیل لید ها، شما نیاز به استراتژی محتوا خواهید داشت، زیرا استراتژی محتوا فرآیند توسعه و اجرای بازاریابی محتوا است.
استراتژی محتوا به سوال “چرا شما در حال انتشار محتوا هستید” پاسخ می دهد. هر محتوایی که منتشر می کنید، باید حول یک هدف باشد و استراتژی محتوا به شما کمک می کند هدف خود را دقیقاً تعیین کنید. با استفاده از استراتژی مناسب، دیگر هرگز محتوای تصادفی ایجاد نخواهید کرد، زیرا این نوع محتوا شما را به اهداف بازاریابی محتوا نزدیک نمی کند. بخشی از استراتژی محتوا، یافتن دقیق مخاطبان شماست. با استفاده از آن شما خواهید فهمید که:
- مهم ترین نقاط درد آن ها چیست؟ - چرا آن ها مطالب شما را می خوانند؟ - چگونه محصول یا خدمات شما می تواند به آن ها در بهبود زندگیشان کمک کند؟
علاوه بر آن استراتژی محتوا درباره تصمیم گیری در مورد نوع محتوایی است که منتشر می کنید. همانطور که در بخش قبل اشاره شد، انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین منتشر کنید. وبلاگ ها، اینفوگرافی ها، کتاب های الکترونیکی، پادکست ها و پیام های رسانه های اجتماعی وجود دارد. شما می توانید محتوا را در وب سایت خود، در شبکه های اجتماعی یا به عنوان یک وبلاگ نویس مهمان در سایت دیگری منتشر کنید. استراتژی محتوا نگاهی عمیق به نیازها و اهداف برند شماست. با استفاده از آن شما خواهید فهمید که به چه نوع محتوایی نیاز دارید، در کجا باید آن را تبلیغ کنید و برنامه ای برای ایجاد و انتشار آن تعیین می کند.
همچنین استراتژی محتوا معیارهایی برای سنجش موفقیت در بازاریابی محتوا را تعیین می کند. هنگامی که اهداف بازاریابی محتوا را دنبال می کنید، مهم است که از نحوه ی عملکرد هر محتوای منتشر شده آگاهی داشته باشید. مثلا باید بدانید که:
آیا پست های وبلاگ شما توجه خوانندگان را جلب می کند؟ آیا افراد بر روی لینک های وب سایت شما کلیک می کنند؟4: چرا استراتژی محتوا اهمیت دارد؟
بازاریابی محتوا خوب است، اما بدون استراتژی محتوا، مانند این است که به یک سفر بدون مقصد مشخص بروید. بدون وجود یک استراتژی مناسب، شما وقت و انرژی ارزشمندی را برای نوشتن محتوایی هدر می دهید که ممکن است هیچ سوددهی برای شما نداشته باشد. از طرف دیگر، وقتی از استراتژی محتوا به عنوان پایه و نقشه اصلی تلاش های خود در زمینه بازاریابی محتوا استفاده می کنید، نتایج شگفت انگیزی را مشاهده خواهید کرد. هر محتوایی که ایجاد می کنید یک قطعه از پازل است که به ساخت و توسعه ی برند شما کمک می کند.
-
مثال های استراتژی محتوا